..:: LoVeLy FoLlOwErS ::..

Saturday, November 20, 2010

~ KiSaH tOmYaM & 5 Si CaNtIk MaNiS ~

Hahahahaha……lau teringat kisah ni mang xdok diam la….pasti akan ketawa…tp semasa ‘kejadian’, aku dan 4 si cantik manis iaitu Kak Zura, Kak Nisa, Siti & Lia sumenyer tengah ‘berapi’ dan ‘kepenatan’ melayan kerenah sorang makcik ni….kmi kenal ye kerana dia ni mak kepada kenalan Kak Zura & Ezal(tunang kak zura)…..kwn mereka tu agk kacak gk la….nme nyer Emei….kmi ni malu2 gk la ble dikenalkan dgn makcik n Emei..hehehehe ( lam ati sume ada ase berkenan…adoi!!) hahahaha….. tapi ble seharian kmi di umh nyer….mang aku dan y len ase………huh!!!korang bce la sndri ekkk…..hahahaha


Sumenyer b’laku mse aku dan y len g holiday kt kl bru2 ni..mang sonok..dan tol2 memenatkan…lg memenatkan apabila melayan kerenah makcik ni…huhuhuhu…..sepnjg holiday tu, kmi ‘menumpang’ d umh mak Emei tu la….mula2 kami smpi d umhnyer….da ada kejadian y agk mencuit ati la….kmi pening m’cri umh y kmi nk tumpang tu…dok pndg kiri kanan menanti umh mana y bakal kmi b’henti..tetbe Ezal belok ke kanan..haaa..da smpi…tp Ezal msih dalam keliru…tol ke umh ni…bru nk undo, tetbe sorg makcik kuar….dan memberi isyarat mnta Ezal parking ke dalam lg, btol2 depan pintu…Ezal agk kehairanan….. makcik tu msih lg dgn isyarat tgn nyer memanggil…..ok…Ezal pn straight ke depan….stop!!!makcik tu memberi isyarat lg…lam kepala otak kmi ni kehairanan…spe plak makcik ni..kenal ke kmi ni….tp cara y dtnjukkan tu mcm ye da kenl sgt kmi ni…then pintu umh ye terbuka luas…..Emei!!!hehehehehe……xsalah la destinasi kmi…hehehehehe….aku n si cntik manis y len masuk ngn tersipu2…terus b’simpuh…(ceh!!!!sopan la konon…hahahaha)…borak,borak dan borak lg….rupa2 nyer makcik ni org temerloh..tp myb sbb da lme menetap di Kota Damansara,kehidupan ye pn da mcm American Style…..mkn pn kt luar je…jrg2 masak..then cre ye menymbut kmi pn,ibarat kami ni tuan umh…pndai2 la bwk dri kt umh tu..lau nk minom pn,wt sndri…..tp sbb da pent sgt,kmi mta dri nk mandi n solat dlu….

Malam tu kmi kuar minom bersama Emei dan Rahim….lepas tu mereka bawa kmi berjalan2 ‘membuang duit’ di Downtown Damansara….dan seterusnyer ke i-City, Shah Alam……lme gk kmi ‘melepak’ di sne dan ‘berposing’ dgn pelbagai gaya…..penat Ezal dan Rahim melayan kmi dan memastikan kmi tidak ‘nakal’ di sne..hahahaha…Emei????korang msti tertanya2 d mne kan…..hahahaha….selepas penat kmi jalan n berposing,kmi kembali ke van untuk pulang…aku menjenguk myvi d sebelah milik Rahim….waduh waduh!!!sedap bangat kamo tido ye Emei….hehehehee..kepenatan…agpun diorg keje siang nti..kesian mereka….sesmpi d umh,kmi plak y tdo mati….hahahahaha

Alamak!!!da kul bpe ni????kitorg kne bersiap nk alek temerloh ni….tp d sbbkan kepenatan y teramat sgt,sume tido xigt dunia….lau byi bom kt luar pnx sedar kot..hehehehehe…Ezal time msg dr Emei ( sedang bekerja ) suh tgu dia pulang dr keje bru kmi leh pulang..nk xnk,kne la tgu gk…perut kmi lak sedang seronok menyanyi..da mcm2 lgu da berkumandang…dan kmi sepakat nk memasak…menu kmi tomyam ayam dan telor dadar…ringkas2 je!!gpun umh org….huhuhu..kmi ke Giant Damansara…bli sume bahan y dperlukan…

Tugas diberikan…..kak zura amik tugas ptong ayam…adik siti kte lak hiris lobak dan kubis bunga….kak nisa manis plak m’goreng telor dadar…lia plak amik tugas goring jejari ayam…dan aku?????haaaaa….tugas masak tomyam adalah keje aku….haaa…sepnjg kmi memsk ni, makcik tu menjenguk kmi ( aku n y len sangkakan dia tgh tido…lega ckit ase cz sush lau da org tua kt dpur…kte ni nk msk simple2 je…apa y ada depan mata je kmi masak… ) kehadiran ye m’jdi kan kmi ‘kelam kabut’ di dapur….huh!mang rimas la…bkn apa..bahan y kmi sediakan pn xlengkap..tkt ye tyer npe xbuh ini,npe xbuh itu…adoi!penat nk jawab nti…hahahaah….kmi juz nk msk simple2 je!!!

“zura!!jgn buang lemak ayam tu..amik msuk lam tomyam nti….sedap lau letak lemak tu…bru npk byk isi lam tomyam tu,” tegur nyer…kak zura pndang aku ngn kehairanan n nk kan aku berkata sesuatu…

“xpayah amik!geli..xda spe y nk mkn,”aku m’jawab….agpun dak2 ni pn xske…hahahahaha…aku tgk lemak pn geli..lau ckit2 pd isi ayam tu xpe la…

“zura!!npe xamik batang kubis bunga tu…amik la..jgn bazir..,”katanyer lg…siti pn da jd serba salah..

“siti..xpyh la..da byk da tu,” aku menjawab lg smbil belek2 kubis bunga tu.

“zura!!cri bekas besar ckit, kacau sume telor dalam bekas tu….,”katanyer lg..kelam kabut Kak Nisa mencari nyer..bukan apa…umh org..apa y kte npk,itu je la kte guna…xkan nk wt berani teroka dapur dia plak kan..huhuhuhu

Adoiiii!!spe y nk masak ni????tgur itu tgur ini..sume jd lambat….adoi la…korang msti nk tau npe ye pgil sume org Kak Zura…cz dia cme igt nme Kak Zura je…bpe kli ye tyer nama y len,tp dia cme igt nma Kak zura je..heheehhehehe

Lia plak menggoreng jejari ayam…dia panaskan minyk menggunakan minyk lam plastik y bru dibeli dan minyk y selebih nyer makcik tu amik isi lam botol minyk msk ye…mmm…layan la makcik oii!!huhuhu…gorengan pertama lia angkat dan letakkan lam pinggan…tglkan d tepi dapur gas…sekelip mata je,jejari tu hilang..cz makcik tu amik bwk ke meja depan….mmm…xpe la kan..tp salah sorg si cntik manis ni terperasan perlakuan makcik tersebut….dia masukkan jejari ayam tu dalam bekas bertutup dan simpan supaya kmi xperasan ngn perlakuan dia tu….adoi…makcik makcik…..

Then pas m’goreng jejari tu, Kak Nisa plak amik tgs m’goreng telor…..perkara y sma berlaku…1/4 dr telor tersebut da msuk lam perut dia……mmmmm…nasib la!!hahahaha…

Dan aku plak memasak tomyam…aku msk cara moden je la…tu y lebih mudah.cz nk msk cre tradisional leceh ckit..aku mls nk bising2 kt makcik tu nk itu ini..so gne kiub je la….biarpun tomyam tu kurang kualiti nyer…huhuhu..bila tomyam tu hmpir masak,aku msukkan sayur2….kerana periuk y aku gne tu paling ‘besar’ kt dapur tu, kelihatan agak melimpah tomyam tu..tp nsib leh kawal g ble ia nyer mendidih…riso gk lau ye melimpah..hahaahahah…then makcik tu dtg menjenguk aku….

“zura!!melimpah tu…buat la dua periuk,”

“xpe makcik…da nk ciap da ni,”

Mgkin sbb makcik tu tgk aku ni ‘degil’, ye dtg dgn periuk kecil dan senduk..then dicedokkannyer tomyam tersebut…

“eh eh makcik!!xpe la…da nk ciap da ni..xperlu la dua periuk!! “ agak kebengangan…

“xpe la…buat la dua bekas..agpun leh simpan tok makcik n anak makcik mkn malam kg…korang mkn la dlu…nti makcik makan kemudian,”katanyer..

Terdiam aku sebentar…skitnyer ati tu xterkira…bkn apa…ye cedok tomyam tu cm nk simpan 5 6 org mkn..y tgl lam periuk beso plak hyer tok 3 org mkn….mang aku xleh time la….lam ati aku “xpe xpe….lom kenal kot spe jus….,”

Lepas tu,makcik tu pergi ke meja depan…y len msuk dapur tyer knp…then aku tyer diorg..
“nk tgk x jus wt jahat??” hahahahahaha

Nk tau apa aku wt…..aku cedok ckit tomyam tu masuk lam mangkuk cz y nk makan bkn sorg dua….tp 8 mulut nk masuk…mulut makcik tu pn nk msuk gk!!mmmmm…mang aku da agak,dia pn nk makan..so aku xda la kejam sgt kan..haahahahaha..

Then ada perkara y aku menarik perhatian aku..jejari ayam!!!korang nk tau bpe ketul y tinggal lam pinggan tu….tgl 2ketul…Ezal jd mangsa aku…huhuhu

“ Ezal! Ko makan ekk jejari ayam tu??” tyer aku..
“ eh xda la…,” ikhlas dia menjawab.
“ ni makcik pyer..korang pyer ada kt dapur,” tetbe makcik tu menyampuk.
“kt dapur?mana ada makcik….ni je y tgl..,” aku bohong cz aku da dgr apa y si cntik manis cte..dan aku da pesan pd mereka suh sorokkn y selebihnyer tok makan dalam perjalanan nti….hahahahaha..jahat kan kmi ni..huhuhu

Pas kmi mkn, kami kemas sume then trus lari masuk bilik…bkn apa,penat da disuruh itu ini….bek lari msuk bilik!!hahahaahahah..kerana kepenatan t’amat sgt,kmi terlelap…sedar2 da dkt kul 5….Kak Zura kejut suh siap n berkemas…aku menyapu bilik tu supaya npk bersih dan kems..tilam dak2 ni da kemas elok2…ok…da leh tglkan bilik….kmi berkumpul kt tgkt atas..tgu Ezal bersiap…kmi kne trun sme2..xleh ada spe2 y terdahulu trun cz ble sorg da trun,pasti makcik tu akan lengah2kan kmi…ajak berborak…so kmi sepakat nk trun sme……………mang da agk da…dia menunggu kmi…nk bork lg…sib bek aku n lia da cabut kuar umh dlu..hahahaahah..tp mereka y d dlm terpakse wt satu keje…..bwk trun tilam n toto y kmi gne malam tu dan letak dalam blik dia!!alasannyer…makcik malas nk nek kt atas tu….

Ezal kuar dr umh tu….

“pas ni korang nk datang ag x?? “tyer Ezal smbil tersengih…
“ TAK NAK DATANG DAH!!!!!” serentak kami jawab….


p/s :
Hahahahahahahaha……..mang ‘trauma’ dol..hahahaha….hope djauhkan la..jgn la aku dapat mertua y bnyak ragam cmni…mang pening dol nk layan…hahahaha…tapi apa2 pn,time kasih kpd makcik dan Emei cz sudi smbut kmi sbg ‘tetamu’….ble balik ke Temerloh,kenangan ni la y paling xdlupakan oleh kami…..BEST!!!! ^.^

No comments: